SVK:s konferens 2020

”Museivänner  i samspel med sina museer”  SVKs konferens den 14/2 2020

SVKs ordförande Hans Christner inviger konferensen och välkomnar alla.

Konferensens värd, Tekniska museets chef Peter Skogh, välkomnar och talar om  museivänföreningars verksamheter.

Anna Hansen, chef för Regionmuseet i Skåne, talar om museivänföreningars volontärverksamhet. Ett ämne hon också skrivit en bok om.

Anders Björklund, SVKs vice ordförande, en av författarna till rapporten ”Museets bästa vän”, talar om Museivänföreningars olika roller, bl a om skilda identiteter museivänföreningar kan känna sig befryndade med.

Stefan Bohman, den andra författaren till rapporten ”Museets bästa vän”, talar om ömsesidiga relationer mellan museer och deras vänföreningar, samt balansen mellan dessa.

Maria Sandström talar om Att skapa en attraktiv museivänförening, utifrån erfarenheter från Vasamuseet och Sjöhistoriska museet.

Lou Cedervall samt Kicki Miles talar om Att skapa en attraktiv museivänförening utifrån erfarenheter från Tekniska museet.

Sofia Ali och Jonas Widhe talar om Arbetslivsmuseernas roll i kulturarvsarbetet, utifrån ett utredningsuppdrag på Riksantikvarieämbetet.

SVKs ordförande Hans Christner och dess vice ordförande Anders Björklund avslutar konferensen.