Utflykt till Mora

På inbjudan av Zorns Vänner for en grupp från SVK till Mora den 7-8 juni 2019.
Tyvärr var vi – efter ett par sena återbud – endast 6 personer, men resan blev likväl mycket lyckad. För programmet i Mora svarade ordföranden i Zorns Vänner Inger Rommedahl. Vi inledde med lunch på Café Zorn, varefter chefen på Zornmuseet Johan Cederlund guidade oss runt i museet, där man f.n. har en särskild utställning om Anders Zorn och Carl Larsson – deras konstnärskap och vänskap.

Efter museivisningen övergick vi till en guidad tur i den intilliggande Zorngården. Gruppen for därefter vidare till Gopsmorstugan, Anders Zorns vildmarksateljé vid Österdalälven, en unik upplevelse.

Vår styrelsemedlem Staffan Gullander innehar ett antal stugor i Fryksås, välkänt fäbodområde ca 10 km från Orsa. Där intog vi en strålande middag och övernattade med en vidunderlig utsikt över Orsasjön utanför fönstren.

Morgonen därpå besökte vi Nils Olssons Hemslöjd i Nusnäs, där vi fick en guidning om hur man tillverkar dalahästar. Sedan fortsatte färden till Sundborn, utanför Falun. Vi intog en lätt lunch och därefter fick vi en mycket kunnig guide som visade oss runt på Carl Larssongården. De flesta av oss hade varit där men det var ett trevligt återseende tyckte vi alla.

Hans

Här ses ett axplock av bilder från den intressanta resan till Mora med SVKs medlemmar.